Island Storbritannia Belgia Frankrike Spania Italia Hellas Romania Bosnia-Hercegovina Østerrike Sveits Tyskland Danmark Sverige Norge Oslo:  Start Vimmerby:  642 sider ???:  1 342 sider ???:  1 968 sider ???:  2 430 sider ???:  3 220 sider ???:  3 752 sider ???:  4 460 sider ???:  5 313 sider ???:  6 282 sider ???:  7 695 sider ???:  9 445 sider ???:  10 100 sider ???:  11 123 sider ???:  11 677 sider ???:  13 055 sider ???:  13 243 sider ???:  13 710 sider ???:  14 255 sider ???:  14 328 sider ???:  14 393 sider ???:  14 488 sider ???:  14 688 sider ???:  15 015 sider 642  sider til neste stopp

Reiserute:

Oslo Vimmerby


Du er 0 av 642 sider på vei til neste reisemål.

Blindheim Skole i Ålesund har 6 klasser på Topp 20-listen!

- Av Norli

Fra Blindheim Skole deltar 19 klasser på lesekonkurransen – og hele 6 av klassene ligger på Topp 20-listen over de som har lest mest i hele landet.

Are, som er lærer for 7. klasse, deler sine motivasjonstriks:

Oppstarten på konkurransen ble heftig – undertegnede lovet å undervise en dag i dameklær – dersom klassen min vant den interne konkurransen vi har her på 7. trinn. De andre kontaktlærerne har inngått lignende veddemål med sine klasser :-)

Elevene i 7. klasse har funnet lesekomforten:

Lærere på 5. trinn forteller om hvordan de jobber med lesing:

På 5. trinn på Blindheim barneskole har vi 80 barn delt på 4 grupper (åpen skole). Dette er første gang vi er med i en nasjonal konkurranse, så bare det gjorde at både store og små var spente og motiverte i utgangspunktet.

Alle elevene registrerte seg før kick-off. Vi satte av god tid til lesing den første uka for å skape leselyst og motivasjon. Vi har et flott bibliotek på skolen med verdens beste bibliotekar som husker (nesten) hva slags bøker elevene liker. Hun kommer også med tips og forslag hele tiden. Noen ganger kommer hun personlig og leverer bøker til elever som har stått på venteliste på en bok. Dette er stas.

Nesten hver dag starter vi med «lesekvart», dette gjorde vi også i 3. og 4. klasse. Elevene håndhilser på lærer og setter seg stille med boka si ved pulten og leser. Dette skaper ro og en god start på dagen.

Vi leser ca. 1 skoletime pr. dag. Noen dager mer, andre mindre.

Lesedager har vi også hatt. Der tar elevene med seg puter, kakao, te og finner seg en fin lesekrok i arealet. Eleven får også anbefale bøker til hverandre, tavla vår er full av boktitler!

Lesecafé er også populært, elevene har med seg god mat og leser sammen.

Vi har også jobbet tverrfaglig med dette. Vi starter hver dag med å gå inn på Norlijunior.no, der ser vi på statistikk, fylkeslister, klasselister og hvor mye vi har lest siden sist. Vi holder på med statistikk i matte og da er dette helt supert. Vi har som mål å slå 7. trinnet ved skolen. Det skal vi klare!

Mvh Torill, Hildegunn, Marit og Marthe, Marit, og Gunhild

(kontaktlærere og spes.ped team på 5. trinn)


Tilbake til forrige side