Om topplisten og oppfølging av resultater

- Av Norli

Lesekonkurransen er så vidt i gang, og mange klasser har fått en knallstart. Det er mye god leseinnsats over hele landet!

Når vi avslutter om 14 uker, vil vinnerne av pizzalunsj med forfattere trekkes blant alle klasser som har lest 3.000 sider per elev eller mer.

Alle klasser som har lest 800 sider per elev, får medaljer.

Mange lurer på hvordan noen klasser kan ha rukket å lese mange hundre sider etter knappe to dager.

Det er ulike årsaker til dette:

  • Noen klasser har vært med på lesekonkurransen før, har planlagt oppstarten, og bruker hele skoledagen på lesing i begynnelsen. Enkelte klasser har kun elever som er helt rå til å lese – og disse har faktisk lest flere hundre sider per elev allerede. Med 1.500 klasser som deltar, vil det dukke opp noen superleser-klasser.
  • Gutta-i-trehuset-bøkene, som blir aller mest lest i lesekonkurransen, gir god sideuttelling i forhold til innsats. Bøkene kan imidlertid bare leses en gang – og det er likt for alle.
  • Noen klasser har bommet litt på starttidspunktet, og har registrert sider lest før 25. september. Dette vil bli rettet av lærerne.

Norli Junior Lesekonkurranse kontakter rutinemessig alle lærerne i klassene som ligger på toppen av tabellen, og ber dem dobbeltsjekke registreringer som virker ekstreme.

Ansvaret for å kvalitetssjekke lesing ligger på den enkelte lærer. Hvis klassen din ligger langt opp på en liste, er det alltid en god grunn til å ta en ekstra gjennomgang av lesingen. Det er fort gjort at det kommer på et ekstra siffer, slik at en bok står med 1000 sider i stedet for 100.

Slik får du som er lærer oversikt over lesingen:

Øverst på lærersiden finner du «Se og del statistikk». Her kan du gå inn på en grafikk som viser lesingen til hver enkelt elev. (Elevene ser denne grafen på sin side, men mindre du som lærer velger å skru av visningen).

Hvis noen elever har lest svært mye, kan du gå inn på fanen «Elever» og klikke deg inn på lesingen for hver enkelt elev. Der kan du danne deg et inntrykk av om det virker rimelig at eleven har lest det som står på oppført. Sett bøker på «gul» om du er i tvil, og ta en ekstra sjekk med eleven.

Elever bør lese bøker på «sitt nivå» for at konkurransen skal være rettferdig – og for å utvikle seg som lesere

Konkurransen er laget ut fra en tanke om at «alle skal med»: Derfor er det tillatt å registrere både bøker, lydbøker og høytlesning, tegneserier, Aftenposten Junior med mer.

Videre bør elevene lese bøker på sitt nivå. Dette gjelder både hvor mye tekst det er i bøkene, og type innhold. For at de som leser bøker med mye tekst skal få litt uttelling for det, kan lærerne gi 20 % bonus for lesing av bøker med mer enn 230 ord per side.

Det er vanskelig å gi en entydig definisjon av hva som er bøker på «elevenes nivå». Lesekonkurransen jobber videre med å tydeliggjøre retningslinjer for dette.

Om en elev leser mange hundre sider om dagen, kan kanskje lærer oppmuntre til å lese litt mer krevende bøker.

Viktigst av alt: Fortsett med den fantastiske leseinnsatsen!

Lykke til!


Tilbake til forrige side